Koncepcja rozwoju
KONCEPCJA ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W ZELOWIE
Koncepcja szkoły to zaplanowane działania w zakresie rozwoju i funkcjonowania szkoły.
Koncepcja pracy szkoły powstała w celu ustalenia kierunków działań
w zakresie organizacji i funkcjonowania oraz rozwoju Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki z oddziałami integracyjnymi w Zelowie.
Realizacja opracowanej koncepcji dopuszcza możliwość dokonywania w zmian, zmierzających do szybszego osiągnięcia założonego celu lub dostosowania się do nowych warunków i potrzeb klientów szkoły.
SPIS TREŚCI:
- WSTĘP.
- WIZJA SZKOŁY.
- MISJA SZKOŁY.
- WIZERUNEK ABSOLWENTA.
- OGÓLNE ZADANIA SZKOŁY OKREŚLANE W USTAWIE O SYSTEMIE OŚWIATY.
- ZADANIA DO REALIZACJI.
- EFEKTY, KTÓRE PRAGNIEMY OSIĄGNĄĆ. NORMY, KTÓRYM MUSIMY SPROSTAĆ.
I. WSTĘP
Podstawową powinnością szkoły jest zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego harmonijnego rozwoju. Należy przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady demokracji, sprawiedliwości, tolerancji, solidarności i wolności. Przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu publicznym, rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw prospołecznych. O takich zasadach czytamy we wstępie do ustawy 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),
II. WIZJA SZKOŁY
Główne zadania szkoły to nauczanie i wychowanie. W szkole dążymy do wychowania uczniów na świadomych i pełnoprawnych członków społeczności lokalnej oraz obywateli kraju. Uczymy ich kochać, szanować, żyć kulturą i tradycjami narodu polskiego. Jednocześnie stwarzamy w szkole atmosferę tolerancji i otwartości wobec innych narodów i ras. Wychowujemy uczniów, którzy w przyszłości wykażą się wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do funkcjonowania na kolejnych etapach edukacyjnych i w życiu dorosłym. Szkoła ma wspierać rodzinę w procesie wychowania i nauczania poprzez stwarzanie uczniom optymalnych warunków do ich prawidłowego i wszechstronnego rozwoju oraz ściśle współpracować z bliższym i dalszym otoczeniem działając dla dobra społeczności szkolnej, lokalnej oraz społeczeństwa polskiego. W szkole centralne miejsce zajmuje uczeń. Proces nauczania jest jednak niemożliwy bez nauczyciela, którego rola jest absolutnie podstawowa. Wszystkie działania wychowawcze opierają się na współpracy między trzema głównymi podmiotami wychowania: szkołą, domem rodzinnym i samym wychowankiem.
Współdziałanie nauczyciela z grupą wychowanków i jego relacje z indywidualnymi uczniami decydują o jakości procesu nauczania.
Ciągła reforma oświaty stawia przed szkołą nowe zadania, dlatego wszystkie działania organizacyjne i prawne zmierzają do tworzenia szkoły jako placówki bezpiecznej, atrakcyjnej programowo oraz przyjaznej uczniowi. Głównymi założeniami koncepcji jest opracowanie nowych i kontynuowanie istniejących już sprawdzonych kierunków rozwoju.
Szkoła dba o jakość kształcenia i wychowania poprzez:
respektowanie standardów krajowych, lokalnych oraz potrzeb edukacyjnych środowiska,
przewagę aktywnych metod nauczania w realizacji programów, ewaluację pracy szkoły we wszystkich obszarach działania, wdrażanie uczniów, nauczycieli i kierownictwa do samooceny, umożliwienie uczniom niepełnosprawnym fizycznie i intelektualnie nauki i rozwoju w serdecznej i życzliwej atmosferze.
III. MISJA SZKOŁY
Wychowanie w naszej szkole ma charakter :
- Integralny – obejmuje wszystkie sfery osoby ucznia,
- Personalistyczny – stawia w centrum osobę ucznia
- Indywidualny – uwzględnia psychiczne możliwości ucznia.
- Społeczność szkolna czci święta narodowe. Organizuje obchody ważnych wydarzeń historii narodu i regionu oraz uczestniczy w uroczystościach organizowanych w naszym środowisku.
- W codziennym życiu w szkole i poza nią oddajemy cześć i szacunek symbolom narodowym.
- Szkoła przez działalność wychowawczo – dydaktyczną i dobrą współpracę
z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym wspomaga wszechstronny rozwój ucznia poprzez : - – rozbudzenie jego ciekawości poznawczej,
- – inspirowanie do wyrażania własnych myśli i przeżyć,
- uczenie samodzielności w podejmowaniu i rozwiązywaniu zadań,
- pobudzanie do ciągłego uczenia się i samorozwoju,
- kształtowanie indywidualnych zdolności twórczych,
- uwrażliwianie na piękno, dobro i prawdę,
- kształcenie postaw tolerancji i akceptacji wobec uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych,
- postępowanie według ustalonych zasad, norm społeczno – obyczajowych
i postanowień zawartych w Statucie Szkoły i regulaminach wewnątrzszkolnych. - Dyrektor nauczyciele, wychowawcy, pracownicy szkoły, uczniowie starają się stworzyć dobrą, przyjazną atmosferę, okazują sobie szacunek.
IV. WIZERUNEK ABSOLWENTA
- Posiada podstawową wiedzę i umiejętności niezbędne do dalszej edukacji i prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
- Jest tolerancyjny i potrafi współpracować w grupie.
- Jest aktywny, twórczy, potrafi zaprezentować swoje zdanie, szanując tych, którzy mają odmienne zdanie. Rozwija swoje zainteresowania.
- Z szacunkiem odnosi się do innych ludzi i szanuje ich pracę.
- Kształci swą osobowość rozwiązując swoją pasje i zainteresowania.
- Jest wrażliwy na piękno przyrody, zna i stosuje działania proekologiczne.
- Dba o własne zdrowie, kondycję fizyczną i psychiczną.
- Akceptuje siebie mając świadomość swoich mocnych i słabych stron.
- Ma świadomość swojej tożsamości narodowej i regionalnej.
- Jest punktualny, dotrzymuje terminów, szanuje czas swój i innych.
- Wyróżnia się wysoką kulturą osobistą, w swoim zachowaniu stosuje ogólnie przyjęty system wartości.
- Zna swoje prawa i respektuje prawa innych.
- Jest odpowiedzialny, podejmuje działania i przewiduje ich konsekwencje.
- Jest uczciwy, prawdomówny i stosuje zasady dobrego zachowania.
- Potrafi korzystać z różnych źródeł informacji.
- Jest przygotowany do samodzielnego korzystania z osiągnięć techniki.
V. OGÓLNE ZADANIA SZKOŁY OKREŚLANE W USTAWIE O SYSTEMIE OŚWIATY:
Stwarzanie warunków do zdobywania wiedzy i umiejętności umożliwiających:
- funkcjonowanie w społeczeństwie z pożytkiem dla siebie, narodu i państwa,
- przekazywanie uczniom podstawowych wartości moralnych oraz dziedzictwa kulturowego,
- uzyskanie świadectwa ukończenia szkoły.
Rozbudzenie ciekawości poznawczej i rozwijanie umiejętności samokształcenia
w ciągu całego życia przez ukazywanie sposobów realizacji potencjalnych możliwości istniejących w człowieku. Dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwości korzystania z poradni specjalistycznej. Opieka nad uczniami szczególnie uzdolnionymi dostosowana odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły. Upowszechnienie wiedzy ekologicznej wśród dzieci i młodzieży oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska. Zorganizowanie różnorodnych zajęć dodatkowych i wyrównawczych mających na celu podnoszenie efektów kształcenia i wyników sprawdzianów zewnętrznych. Systematyczne badanie i analizowanie efektów kształcenia i osiągnięć uczniów.
VI. ZADANIA DO REALIZACJI
Zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z obowiązującym prawem. Głównym celem będzie ciągłe podnoszenie jakości nauczania oraz poziomu pracy szkoły. Zamierzone cele osiągniemy poprzez różnorodne działania:
- badanie osiągnięć uczniów i wyników pracy nauczycieli wykorzystując analizę wyników testów, sprawdzianów, udziału w konkursach i zawodach oraz włączanie uczniów w realizację projektów edukacyjnych,
- dostosowywanie treści programowych i sposobów ich realizacji do możliwości uczniów poprzez współpracę zespołów przedmiotowych i między przedmiotowych nauczycieli, współpracę z rodzicami, współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz innymi instytucjami,
- tworzeniem warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wartościowego spędzania czasu wolnego poprzez zapewnienie ciekawych zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych takich jak: kółka przedmiotowe, zajęcia umuzykalniające, plastyczne, teatralne, sportowo – rekreacyjne, organizację zajęć podczas ferii zimowych i wakacji,
- ze względu na to że placówka jest szkołą o charakterze integracyjnym zapewnienie kontynuacji pracy z uczniami niepełnosprawnymi, dalsze tworzenie klas integracyjnych,
- kontynuowanie i tworzenie w ramach potrzeb nowych zespołów zadaniowych odpowiedzialnych za różne obszary działalności placówki,
- publikowanie dokumentacji szkolnej oraz aktualnych informacji z życia szkoły na szkolnej stronie internetowej,
- włączanie rodziców oraz całej społeczności szkolnej do działań na rzecz rozwoju życia kulturalnego w szkole oraz w środowisku lokalnym a także wychowania młodego człowieka,
- organizowanie form współzawodnictwa szkolnego i międzyszkolnego poprzez konkursy, quizy, turnieje co wpływa na integrację środowiska oraz kształtowanie charakteru uczniów, reprezentowanie szkoły na zewnątrz poprzez uczestnictwo w przeglądach twórczości uczniowskiej, konkursach, zawodach, imprezach artystycznych,
- w dalszym ciągu prowadzić działania w celu rozwoju oferty edukacyjnej, poprzez zdobywanie środków na tworzenie i realizację projektów edukacyjnych dla uczniów od stowarzyszeń i fundacji oświatowych, organizacji pozarządowych, ministerstwa, pozyskiwanie środków unijnych.
- podejmowanie działań innowacyjnych,
- kontynuacja realizowanych projektów Ministerstwa Sportu np. „Powszechnej nauki pływania”, czy „Multisport”,
- dalsze przygotowanie szkoły na przyjęcie dzieci pięcioletnich i sześcioletnich,
- podejmowanie działań pozwalających na rozwój szkoły w środowisku lokalnym poprzez współpracę z rodzicami, z władzami samorządowymi i edukacyjnymi, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, organizacjami pozarządowymi, Domem Kultury oraz Biblioteką Publiczną w Zelowie, policją, strażą pożarną, MOPS. Ponadto z Biblioteką Publiczną Bełchatowie i w Łasku, starostwem powiatowym, strażą miejską w Bełchatowie, Łódzki Oddziałem Polskiego Koła Origami, Wyższymi Uczelniami w Łodzi i Wrocławiu,
- nadal rozwijać atmosferę akceptacji i tolerancji dla niepełnosprawności oraz kontynuować współpracę ze szkołami integracyjnymi, SPON w Zelowie i innymi organizacjami, fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych,
- kontynuowanie tradycji szkoły (ważny aspekt wychowawczy), które pozwalają integrować środowisko lokalne, mieszkańców Zelowa, uczniów niepełnosprawnych. Przygotowywać i organizować: „Dni Integracji” podczas których uczniowie wręczają „Order Przyjaciela Integracji” nauczycielom, działaczom, czy samorządowcom, pracującym na rzecz integracji środowiska osób niepełnosprawnych,
- podejmować działania prozdrowotne i profilaktyczne poprzez udział w różnorodnych programach takich jak „Nie pal przy mnie proszę”, „Szkoła bez przemocy”, „Klub Bezpiecznego Puchatka”, „Trzymaj formę”, „Klub Szkół Unicef”, zabieganie o możliwość prowadzenia zajęć w hali sportowej i obiektach sportowych na terenie gminy,
- współpraca z nauczycielami, uczniami innych szkół i organizacji młodzieżowych takich jak: kluby wolontariatu, harcerstwo, uczniowskie kluby sportowe itp.,
- zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły. Zadbać o to, by budynek i teren szkoły były zawsze bezpieczne dla przebywających uczniów i nauczycieli a praca w szkole była organizowana zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny. Zapewnić uczniom bezpieczeństwo podczas zajęć szkolnych, przerw, wyjść i wyjazdów poza teren szkoły,
- motywowanie pracowników do stałego rozwoju, wyzwalanie aktywności zawodowej poprzez inspirowanie do twórczych i nowatorskich działań edukacyjnych, tworzenie warunków do samorealizacji, otoczenie szczególną opieką nauczycieli początkujących w zawodzie,
- kształtowanie właściwych relacji między szkołą a rodzicami,
- ocenianie nauczycieli przy pomocy wszystkich form i narzędzi nadzoru pedagogicznego,
- tworzenie bezpiecznej i życzliwej atmosfery pracy,
- tworzenie warunków do pracy – doskonalenie bazy, uzupełnianie i modyfikowanie środków dydaktycznych,
- promowanie i stosowanie metod aktywnych w pracy Rady Pedagogicznej, uczniów oraz w miarę możliwości rodziców,
- nawiązanie współpracy z różnego rodzaju instytucjami, stowarzyszeniami, organizacjami, które mogą wspomóc szkołę w wypełnianiu funkcji dydaktyczno-wychowawczej,
- nawiązanie współpracy z Wojewódzkim Szkolnym Klubem Sportowym (Animator Dzieci i Młodzieży),
- kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym,
- ciągłe doskonalenie zawodowe i rozwój osobisty,
- tworzenie szkoły przyjaznej i bliskiej uczniowi,
- stawianie racjonalnych wymagań oraz oczekiwań wobec siebie i innych,
- podnoszenie prestiżu szkoły,
- realizacja podstawowych zadań dyrektora wynikających z przepisów ustawy o systemie oświaty i Karty Nauczyciela.
Lp. | Zadanie | Odpowiedzialni |
Tworzenie programów doskonalących i budowanie systemowych rozwiązań w zakresie uzyskiwania dobrego poziomu osiągnięć edukacyjnych uczniów. | zespół ds. programów doskonalących | |
Przeprowadzanie analiz i modyfikacji działań mających na celu zaspokojenie potrzeb edukacyjnych uczniów. | zespoły problemowe | |
Prezentacja osiągnięć szkoły w środowisku lokalnym. | zespół ds. promocji | |
Pozyskiwanie sojuszników wspierających działalność szkoły. | wszyscy nauczyciele | |
Realizowanie przez nauczycieli działań innowacyjnych. | zainteresowani nauczyciele | |
Wdrażanie dzieci sześcioletnich w zakresie realizacji obowiązków pierwszoklasisty. | nauczyciele klas pierwszych | |
Analiza funkcjonujących w szkole regulaminów oraz ich modyfikacja zgodnie z potrzebami. | Zespoły problemowe | |
Podejmowanie działań nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego. | WDN, zainteresowani nauczyciele | |
Zakup pomocy dydaktycznych i wyposażenia szkoły. | dyrektor | |
Współpraca z organizacjami wspomagającymi szkołę w działaniach wychowawczych. | nauczyciele, pedagog | |
Organizowanie pomocy psychologicznej dla uczniów i rodzin potrzebujących. | wychowawcy i pedagog | |
Doskonalenie sprawności przebiegu informacji. | wszyscy nauczyciele | |
Zorganizowanie ciekawej oferty zajęć pozalekcyjnych zgodnie z potrzebami uczniów. | nauczyciele i dyrektor | |
Zapewnienie uczniom równego dostępu do zajęć dodatkowych zgodnie z ich zainteresowaniami. | dyrektor i wicedyrektor | |
Doskonalenie systemu w zakresie przestrzegania praw i obowiązków uczniów. | wychowawcy, pedagog i rzecznik praw ucznia | |
Zapewnienie opieki świetlicowej uczniom, którzy tego potrzebują. Dostosowanie czasu pracy świetlicy szkolnej. | wychowawcy świetlicy | |
Przeprowadzenie analizy programu wychowawczego szkoły i wprowadzenie potrzebnych zmian. | zespół ds. programu wychowawczego | |
Udział w ogólnopolskich akcjach dla szkół przygotowanych przez organizacje pozarządowe. | SU | |
Organizowanie konkursów szkolnych, umożliwiających wszechstronny rozwój uczniów. | zespoły problemowe | |
Udział uczniów w konkursach i imprezach pozaszkolnych. | nauczyciele poszczególnych przedmiotów | |
Organizowanie imprez okolicznościowych np. Dzień Babci, Święto Rodziny itp. | wychowawcy | |
Realizacja zadań wynikających z działań zaplanowanych w projekcie „Działaj lokalnie” – zgłoszenie w ramach kolejnych edycji | nauczyciele odpowiedzialni za realizację projektu | |
Przygotowywanie szkolnych świąt i uroczystości zgodnie z kalendarzem imprez np. Święto Patrona Szkoły, Szkolny Festiwal Nauki itp. | zainteresowani nauczyciele | |
Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagicznej oraz indywidualizacja pracy z uczniem. | Dyrektor wszyscy nauczyciele | |
Podejmowanie działań promujących szkołę w środowisku lokalnym poprzez wydanie kolejnych edycji Kalendarza Szkolnego oraz pikników origami dla dzieci z zelowskich zerówek i przedszkoli. | zespół ds. promocji, rozwoju szkoły oraz lider WDN |
VII. EFEKTY, KTÓRE PRAGNIEMY OSIĄGNĄĆ.
NORMY, KTÓRYM MUSIMY SPROSTAĆ:
- Warunki bazowe pozwalają na pełną realizację oferty edukacyjnej.
- Kadra pedagogiczna jest dobrze przygotowana, mimo to stale się doskonali swoje umiejętności, pogłębia swoją wiedzę, dzieli się doświadczeniem zawodowym.
- Stosowane metody pracy i przyjęte programy nauczania gwarantują rzetelne przygotowanie ucznia do dalszej edukacji.
- Dobrze układa się współpraca z rodzicami.
- W szkole panuje klimat pełnej akceptacji i tolerancji dla „inności”.
- Szczególną opieką objęci są uczniowie niepełnosprawni.
- Pracownicy szkoły kierują się życzliwością i otwartością, indywidualnie podchodzą do uczniów, troszczą się o ich bezpieczeństwo, zapewniają przyjazną atmosferę.
- Szkoła stwarza warunki bazowe i metodyczne do podjęcia nauki w szkole przez dzieci pięcioletnie.
- Uczniowie bardziej sprawni, czy uzdolnieni otaczają opieką i pomagają dzieciom niepełnosprawnym, słabszym fizycznie, pokrzywdzonym przez chorobę i mającym trudności w nauce.
- Wszyscy dbają o zachowanie form grzecznościowych, kulturę słowa, nie używają wulgaryzmów.
- Wszyscy nauczyciele troszczą się o rozwój fizyczny ucznia i jego zdrowie, uczą go szacunku do własnego ciała, by bronił się przed zagrożeniami niszczącymi zdrowie.
- Wszyscy tworzą klimat współpracy i wzajemnego wspierania się na płaszczyźnie Rodzice – Uczeń – Nauczyciel.
- Wychowawcy obejmują opieką dzieci pochodzące z rodzino niskim statusie materialnym, z rodzin patologicznych, potrzebujących pomocy (dożywianie, pomoc w zakupie podręczników, pomoc materialna, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, pedagogizacja rodziców, objęcie opieką przez świetlicę szkolną, współpraca z świetlicą środowiskową).
- Nauczyciele rozwijają turystykę, organizują wycieczki krajoznawcze w celu poznania przyrody, zabytków kultury, okolicy, regionu, kraju.
- Uczymy poszanowania i troski o środowisko naturalne.
- Nauczyciele organizują zajęcia pozalekcyjne: koła przedmiotowe, koła zainteresowań, zajęcia rekreacyjno- sportowe, zajęcia specjalistyczne, dydaktyczno – wyrównawcze oraz inne zajęcia pozalekcyjne.
- Uczniowie uczą się samodzielności, samorządności i odpowiedzialności za szkołę, pracując w Samorządzie Uczniowskim oraz w organizacjach uczniowskich działających w szkole.
……………………………..
Dyrektor szkoły
……………..……………………………..
Przewodniczący Rady Rodziców
……………………………..
Przewodniczący SU