Program wychowawczo-profilaktyczny
Program
wychowawczO- PROFILAKTYCZNY
Szkoły Podstawowej nr 2
im. Tadeusza Kościuszki
z oddziałami integracyjnymi
w Zelowie
SPIS TREŚCI:
- Podstawa prawna Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego.
- Założenia programu.
- Misja szkoły.
- Model absolwenta.
- Wartości wychowawcze.
- Priorytety szkoły.
- Cele wychowawcze – profilaktyczne szkoły.
- Cele szczegółowe.
- Struktura oddziaływań wychowawczych.
- Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami.
- Aspekt wychowawczy monitoringu szkolnego.
- Propozycje działań wychowawczo – profilaktycznych.
- Ewaluacja.
I. PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO
Podstawę prawną Szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego stanowią następujące dokumenty:
- Konstytucja RP art.48 ust. 1, art. 53 ust 3, art. 72 ust 1
- Ustawa o Systemie Oświaty art. 1, 4, 5, 22, 33, 34a, 40
- Konwencja o Prawach Dzieckaprzyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.
- Karta Nauczyciela art. 6
- Podstawa Programowa – Rozporządzenie MENiS z dn. 26.02.2002r.
- Statut szkoły
- Ustawa o Systemie Oświaty art. 4 z dn. 14 grudnia 2016r.
(Dz.U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
- Rozporządzenie MEN z dn. 14 lutego 2017r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 356)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017
(Dz.U. z 2017 r. poz.1591)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017
(Dz.U. z 2017 r. poz. 1646)
Wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmocnione i uzupełnione przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.
Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.
Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.
Program Wychowawczo – Profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Wychować dziecko tak, aby jemu było dobrze i innym z nim, też było dobrze.
Program wychowawczo – profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 2 w Zelowie jest dokumentem pozwalającym scalać oddziaływania wychowawcze szkoły i środowiska uczniów. Stanowi wytyczne do pracy wychowawczej i profilaktycznej skierowane do dyrekcji szkoły, pedagoga szkolnego, wychowawców klas, nauczycieli poszczególnych przedmiotów, Samorządu Uczniowskiego, pracowników administracyjnych szkoły, oraz organizacji i instytucji wspomagających pracę szkoły, przy współudziale rodziców i z uwzględnieniem ich oczekiwań dydaktyczno – wychowawczych.
Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów szkoły.
III. MISJA SZKOŁY:
Dobre wychowanie, rzetelna nauka, tolerancja, świetna zabawa.
Jesteśmy po to, aby dobrze wychowywać, wyrównywać szanse i przekazywać rzetelną prawdę
o otaczającym świecie. Uczniowie są naszymi partnerami, a ich potrzeby ukierunkowują nasze działania. Chcemy służyć im wiedzą pedagogiczną, życiowym doświadczeniem oraz własnym przykładem. Chcemy zdobywać ich przyjaźń i zaufanie. Naszą dewizą jest dobro dziecka.
WIZJA SZKOŁY
Szkoła drugim domem ucznia.
Nasza szkoła to miejsce, w którym każdy uczeń ma szansę stać się wartościowym, pogodnym, otwartym na dobro i piękno człowiekiem. Dołożymy wszelkich starań, aby nasz wychowanek:
- czuł się dumny z tego, że jest Polakiem i szanował jej tradycje,
- umiał odnaleźć swoje miejsce w rodzinie i społeczeństwie,
- szanował życie i zdrowie,
- był wrażliwy i tolerancyjny na potrzeby innych,
- z szacunkiem traktował siebie i drugiego człowieka,
- ponosił odpowiedzialność za swoje postępowanie,
- w szkole czuł się bezpiecznie,
W naszych działaniach korzystamy ze wsparcia i pomocy rodziców, uczniów
i społeczności lokalnej.
IV. MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY
- Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi.
- Rozumie ograniczenia wynikające z jego wieku.
- W grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami.
- Stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia
i gotów jest ponosić konsekwencje swoich czynów – cieszy się z sukcesów. - Stara się poszerzać swoją wiedzę, jest aktywny umysłowo.
- Ma określone zainteresowania, którym poświęca swój czas i stara się je rozwijać
- Potrafi selekcjonować i porządkować zdobywane informacje i ocenić ich przydatność do określonego celu.
8. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym.
9. W swoim zachowaniu wykazuje dobre intencje. Rozróżnia dobre i złe zachowania,
kieruje się ogólnie przyjętymi normami.
10. Potrafi wybrać bezpieczną i zdrową drogę swojego rozwoju.
- Jest tolerancyjny – rozumie różnice między ludźmi, w każdym stara się dostrzec coś dobrego i zrozumieć go.
12. Szanuje godność innych ludzi – nie stosuje przemocy, nie naśmiewa się ze słabszych.
13. Niesie bezinteresowną pomoc potrzebującym.
14. Jest dobrze przygotowany do nauki w szkole ponadpodstawowej.
V. WARTOŚCI WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNE :
- Poszanowanie wartości i godności ludzkiej.
- Aktywne działania na rzecz klasy i szkoły.
- Uczciwość, szczerość wobec innych.
- Prawdomówność i sprawiedliwość.
- Szacunek do języka, kultury i tradycji narodowej.
- Wrażliwość na piękno przyrody ojczystej.
- Ogólnoludzkie normy i wartości religijne.
- Doskonalenie własnej osoby.
- Pomoc potrzebującym.
- Tolerancja dla innych osób i wyznań.
- Umiejętność współżycia w rodzinie i społeczności.
- Rzetelność i odpowiedzialność.
- Zdrowy styl życia.
VI. PRIORYTETY SZKOŁY:
- Szkoła integruje uczniów pełnosprawnych z ich niepełnosprawnymi kolegami.
- Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego sukces.
- Atmosfera szkoły sprzyja efektywnej pracy.
- Realizacje zadań szkoły zapewniają kwalifikacje i umiejętności kadry pedagogicznej.
- Szkoła integruje się ze środowiskiem lokalnym i promuje swoją działalność w tym środowisku.
Nasza szkoła prowadzi systematyczną działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną
i profilaktyczną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Działalność ta odbywa się w formie pogadanek, zajęć warsztatowych, szkoleń, spektakli teatralnych, dni otwartych, festynów oraz uroczystości szkolnych i klasowych.
- GŁÓWNE CELE WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNE SZKOŁY:
- Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości (w wymiarze
intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym). - Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.
- Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do
funkcjonowania w środowisku. - Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa i przyjaznego środowiska szkolnego.
- Kształtowanie postaw i nawyków bezpiecznego zachowania.
6. Kształtowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia.
7. Budowanie prawidłowych relacji uczniów z rówieśnikami, nauczycielami i pracownikami
szkoły oraz wzmacnianie więzi uczniów ze szkołą i społecznością lokalną.
VIII. CELE SZCZEGÓŁOWE
1. Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości ( w wymiarze
intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
- przygotowanie uczniów do wejścia w świat poprzez aktywność intelektualną,
edukację multimedialną oraz naukę języków obcych, - umożliwienie rozwoju własnych uzdolnień i zainteresowań,
- dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz każdych drobnych
zdolności i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej
wartości swoich działań twórczych, - kultywowanie tradycji narodowych, religijnych, rodzinnych,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- kształtowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia,
2. Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.
- kształtowanie postaw moralnych, obywatelskich i patriotycznych w oparciu
o normy etyczne i przyjęty system wartości, - samorządność jako przygotowanie do właściwego pełnienia ról społecznych,
- tworzenie życzliwej, serdecznej i rodzinnej atmosfery w szkole wzajemnego
szacunku, tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów, nauczycieli i pracowników
szkoły, - kształtowanie osobowości uczniów poprzez wskazywanie właściwych postaw
wobec siebie i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych
zachowań, - przygotowanie uczniów do życia w świecie poprzez ukazywanie różnych aspektów
życia społecznego wraz z jego zagrożeniami, - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
- integrowanie zespołów klasowych,
- kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów ze środowisk
zdemoralizowanych, - kształtowanie właściwych postaw rodziców wobec dzieci.
3. Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do
funkcjonowania w środowisku.
- Kształtowanie umiejętności przyswajania wiedzy.
- Pogłębianie i poszerzanie wiadomości uczniów poprzez poznane technik efektywnego
uczenia się. - Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa i przyjaznego środowiska szkolnego.
- Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z napięciem pojawiającym się w sytuacjach trudnych,
- Przeciwdziałanie uzależnieniom, agresji i przemocy.
- Kształtowanie postaw i nawyków bezpiecznego zachowania.
- Upowszechnianie i promowanie norm właściwego zachowania.
- Wyrabianie umiejętności właściwego rozpoznawania i reagowania w sytuacjach zagrożenia.
- Wskazywanie konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
IX. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH
Dyrektor
- Dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole. - Zapewnia bezpieczne warunki na terenie szkoły.
- Współpracuje z Samorządem Uczniowskim.
- Stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej.
- Czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego.
- Ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, umożliwiać udział
w kursach pedagogicznych.
- Nadaje „Order życzliwości” na wniosek społeczności szkolnej.
Nauczyciele
- Powinni proponować uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole
i w mieście.
- Mają obowiązek reagowania na przejawy u dzieci niedostosowania społecznego.
- Wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania.
- Udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów.
- Kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji, atmosferze wolności sumienia
i szacunku dla każdego człowieka. - Reagują i przeciwdziałają wszelkim formom agresji i wandalizmu.
- Odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, w czasie wycieczek, wyjść itp.
Wychowawcy klas
- Wychowawcy i pedagog szkolny prowadzą w różnych formach szkolenia rodziców.
- Dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów, również nieakceptowanych.
- Wspólnie z pedagogiem szkolnym zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej
i materialnej dla uczniów.
- Sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności : tworzą warunki wspomagające ich rozwój i przygotowują do życia w rodzinie i w społeczeństwie.
- Poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków.
- Mają obowiązek kształtować właściwe stosunki między uczniami, opierając je na tolerancji
i poszanowaniu godności osoby. - Uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości.
- Kształtują umiejętność pracy w zespole, uczą demokratycznego podejmowania decyzji, elastyczności w zachowaniu.
- Realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu wychowawczego szkoły.
- Zapoznanie rodziców i uczniów z obowiązującymi w szkole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
- Prowadzą teczki wychowawcy klasy.
- Prowadzą indywidualne karty informacyjne dla uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną oraz w zależności od potrzeb opracowują indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne.
- Wyjaśniają i kształtują normy współżycia koleżeńskiego.
- Zapobiegają problemom i zachowaniom problemowym wśród uczniów
Rodzice
- Powinni zadbać o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów, proponować im pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w mieście.
- Mają prawo do poznania zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie
i szkole. - Przekazują dzieciom i egzekwują stosowanie ogólnie przyjętych norm kulturalnego
zachowania.
- Wdrażają dzieci do poczucia obowiązku i odpowiedzialności za własne postępowanie
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
Rada Rodziców - Reprezentuje ogół rodziców szkoły oraz podejmuje działania wspierające proces wychowawczy szkoły.
- Współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku, współuczestniczy
w opracowaniu programu wychowawczego szkoły. - Pozyskuje i gromadzi środki finansowe w celu wspierania działalności szkoły.
Samorząd Uczniowski - Reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec dyrekcji i grona pedagogicznego.
- Inicjuje działania dotyczące życia uczniów.
- Propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji.
- Angażuje uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy i szkoły.
- Dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję.
- Wyraża za pośrednictwem swojego opiekuna opinię dotyczącą problemów społeczności uczniowskiej.
X. ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI - Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania dzieci. Współpraca z rodzicami w zakresie działalności wychowawczej szkoły opiera się na:
- Zapoznaniu rodziców z Programem Wychowawczym – Profilaktycznym Szkoły, zatwierdzaniu w porozumieniu z Radą Pedagogiczną jego treści i wyrażaniu swoich opinii o nim. Opracowany Program Wychowawczo – Profilaktyczny został zatwierdzony przez Radę Rodziców uchwałą dnia 28 września 2017 roku
- Określaniu i współdecydowaniu o celach edukacyjnych szkoły (spotkania rodziców z nauczycielami, spotkania Rady Rodziców z Dyrektorem Szkoły).
- Współdziałaniu z nauczycielami i wychowawcami w realizacji zadań wychowawczych.
- Pomocy rodzicom w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci poprzez pedagogizację, profilaktykę, reedukację i terapię pedagogiczną.
- Współdecydowaniu o organizacji świąt, uroczystości, imprez szkolnych i klasowych.
- Stworzeniu warunków do szczerych, życzliwych i rzeczowych kontaktów nauczycieli z rodzicami.
- Umożliwianiu i ułatwianiu kontaktów rodziców z instytucjami i specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
- Zaangażowaniu szkoły w organizowanie pomocy finansowej i materialnej rodzinom ubogim oraz profilaktycznej i terapeutycznej rodzinom patologicznym.
- Podejmowaniu działań na rzecz pozyskiwania funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalaniu zasad użytkowania tych funduszy.
- Organizowaniu działalności mającej na celu kształtowanie kultury pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym.
- XI. ASPEKT WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY MONITORINGU SZKOLNEGO
- Eliminowanie zjawisk zagrażających bezpieczeństwu uczniów.
- Eliminowanie zachowań niepożądanych w życiu szkoły (kradzieże, dewastacje mienia szkoły, zastraszanie, przejawy agresji fizycznej wśród uczniów, używki). Ta forma obserwacji pozwala na ukierunkowanie pracy nauczycieli, doskonalenie tej pracy oraz wymusza współpracę z takimi organizacjami jak np. poradnie psychologiczno – pedagogiczne oraz wszelkie instytucje pracujące na rzecz rodziny.
- Umacnianie wśród dzieci świadomości ponoszenia konsekwencji swojego postępowania, gdyż każdy przypadek naruszenia szkolnego regulaminu jest udokumentowany.
- Monitoring umożliwia nagrywanie wszystkich wykroczeń, a nagrania bardzo często stają się jedynym dowodem – szczególnie w sytuacji źle pojętej solidarności lub w obawie o własne bezpieczeństwo.
- Kamery na korytarzach skutecznie zapobiegają aktom wandalizmu. Prowadzi to do zaoszczędzenia znacznej ilości pieniędzy na remonty, co umożliwia wykorzystanie tych środków na inne cele.
- Właściwie zainstalowany monitoring w szkołach nie narusza prywatności uczniów, a jednocześnie zapewnia wysokie bezpieczeństwo.
- W sytuacjach konfliktowych rodzice mają możliwość sprawdzenia nagrania z monitoringu.
- XII. PROPOZYCJE DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH
- W KLASACH I – III