Program wychowawczo-profilaktyczny

Program

wychowawczO- PROFILAKTYCZNY

Szkoły Podstawowej nr 2

im. Tadeusza Kościuszki

z oddziałami integracyjnymi

w Zelowie

SPIS TREŚCI:

  1. Podstawa prawna Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego.
  2. Założenia programu.
  3. Misja szkoły.
  4. Model absolwenta.
  5. Wartości wychowawcze.
  6. Priorytety szkoły.
  7. Cele wychowawcze – profilaktyczne szkoły.
  8. Cele szczegółowe.
  9. Struktura oddziaływań wychowawczych.
  10. Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami.
  11. Aspekt wychowawczy monitoringu szkolnego.
  12. Propozycje działań wychowawczo – profilaktycznych.
  13. Ewaluacja.

I. PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO –         PROFILAKTYCZNEGO

Podstawę prawną Szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego stanowią następujące dokumenty:

  • Konstytucja RP art.48 ust. 1, art. 53 ust 3, art. 72 ust 1
  • Ustawa o Systemie Oświaty art. 1, 4, 5, 22, 33, 34a, 40
  • Konwencja o Prawach Dzieckaprzyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.
  • Karta Nauczyciela art. 6
  • Podstawa Programowa – Rozporządzenie MENiS z dn. 26.02.2002r.
  • Statut szkoły
  • Ustawa o Systemie Oświaty art. 4 z dn. 14 grudnia 2016r.

                  (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 i 949)

  • Rozporządzenie MEN z dn. 14 lutego 2017r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 356)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017

     (Dz.U. z 2017 r. poz.1591)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017

     (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646)

Wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, duchowej i  społecznej, które powinno być wzmocnione i uzupełnione przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.

Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.

Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą      i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.

Program Wychowawczo – Profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.

II. ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Wychować dziecko tak, aby jemu było dobrze i innym z nim, też było dobrze.


            Program wychowawczo – profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 2 w Zelowie jest dokumentem pozwalającym scalać oddziaływania wychowawcze szkoły i środowiska uczniów. Stanowi wytyczne do pracy wychowawczej i profilaktycznej skierowane do dyrekcji szkoły, pedagoga szkolnego, wychowawców klas, nauczycieli poszczególnych przedmiotów, Samorządu Uczniowskiego, pracowników administracyjnych szkoły, oraz organizacji i instytucji wspomagających pracę szkoły,                            przy współudziale rodziców i z uwzględnieniem ich oczekiwań dydaktyczno – wychowawczych.

Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów szkoły.


III. MISJA SZKOŁY:

Dobre wychowanie, rzetelna nauka, tolerancja, świetna zabawa.

Jesteśmy po to, aby dobrze wychowywać, wyrównywać szanse i przekazywać rzetelną prawdę
o otaczającym świecie. Uczniowie są naszymi partnerami, a ich potrzeby ukierunkowują nasze działania. Chcemy służyć im wiedzą pedagogiczną, życiowym doświadczeniem oraz własnym przykładem. Chcemy zdobywać ich przyjaźń i zaufanie. Naszą dewizą jest dobro dziecka.

WIZJA SZKOŁY

Szkoła drugim domem ucznia.

Nasza szkoła to miejsce, w którym każdy uczeń ma szansę stać się wartościowym, pogodnym, otwartym na dobro i piękno człowiekiem. Dołożymy wszelkich starań, aby nasz wychowanek:

  • czuł się dumny z tego, że jest Polakiem i szanował jej tradycje,
  • umiał odnaleźć swoje miejsce w rodzinie i społeczeństwie,
  • szanował życie i zdrowie,
  • był wrażliwy i tolerancyjny na potrzeby innych,
  •  z szacunkiem traktował siebie i drugiego człowieka,
  • ponosił odpowiedzialność za swoje postępowanie,
  • w szkole czuł się bezpiecznie,

W naszych działaniach korzystamy ze wsparcia i pomocy rodziców, uczniów

i społeczności lokalnej.

IV. MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY

  1. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi.
  2. Rozumie ograniczenia wynikające z jego wieku.
  3. W grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami.
  4. Stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia
    i gotów jest ponosić konsekwencje swoich czynów – cieszy się z sukcesów.
  5. Stara się poszerzać swoją wiedzę, jest aktywny umysłowo.
  6. Ma określone zainteresowania, którym poświęca swój czas i stara się je rozwijać
  7. Potrafi selekcjonować i porządkować zdobywane informacje i ocenić ich przydatność do określonego celu.

              8.    Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym.

            9.   W swoim zachowaniu wykazuje dobre intencje. Rozróżnia dobre i złe zachowania,

                  kieruje się ogólnie przyjętymi normami.

             10.  Potrafi wybrać bezpieczną i zdrową drogę swojego rozwoju.

  1.  Jest tolerancyjny – rozumie różnice między ludźmi, w  każdym stara się dostrzec coś dobrego i zrozumieć go.

12.  Szanuje godność innych ludzi – nie stosuje przemocy, nie naśmiewa się ze słabszych.

             13.  Niesie bezinteresowną pomoc potrzebującym.

           14.  Jest dobrze przygotowany do nauki w szkole ponadpodstawowej.

V. WARTOŚCI WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNE :

  • Poszanowanie wartości i godności ludzkiej.
  • Aktywne działania na rzecz klasy i szkoły.
  • Uczciwość, szczerość wobec innych.
  • Prawdomówność i sprawiedliwość.
  • Szacunek do języka, kultury i tradycji narodowej.
  • Wrażliwość na piękno przyrody ojczystej.
  • Ogólnoludzkie normy i wartości religijne.
  • Doskonalenie własnej osoby.
  • Pomoc potrzebującym.
  • Tolerancja dla innych osób i wyznań.
  • Umiejętność współżycia w rodzinie i społeczności.
  • Rzetelność i odpowiedzialność.
  • Zdrowy styl życia.

VI. PRIORYTETY SZKOŁY:

  1. Szkoła integruje uczniów pełnosprawnych z ich niepełnosprawnymi kolegami.
  2. Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego sukces.
  3. Atmosfera szkoły sprzyja efektywnej pracy.
  4. Realizacje zadań szkoły zapewniają kwalifikacje i umiejętności kadry pedagogicznej.
  5. Szkoła integruje się ze środowiskiem lokalnym i promuje swoją działalność w tym środowisku.

      Nasza szkoła prowadzi systematyczną działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną

i profilaktyczną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły.

Działalność ta odbywa się w formie pogadanek, zajęć warsztatowych, szkoleń, spektakli teatralnych, dni otwartych, festynów oraz uroczystości szkolnych i klasowych.

  • GŁÓWNE CELE WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNE SZKOŁY:
  1. Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości (w wymiarze
    intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
  2. Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.
  3. Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do
    funkcjonowania w środowisku.
  4. Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa i przyjaznego środowiska szkolnego.
  5. Kształtowanie postaw i nawyków bezpiecznego zachowania.

      6.   Kształtowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia.

      7.   Budowanie prawidłowych relacji uczniów z rówieśnikami, nauczycielami i pracownikami

            szkoły oraz wzmacnianie więzi uczniów ze szkołą i społecznością lokalną.

VIII. CELE SZCZEGÓŁOWE

1. Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości ( w wymiarze
intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).

  • przygotowanie uczniów do wejścia w świat poprzez aktywność intelektualną,
    edukację multimedialną oraz naukę języków obcych,
  • umożliwienie rozwoju własnych uzdolnień i zainteresowań,
  • dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz każdych drobnych
    zdolności i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej
    wartości swoich działań twórczych,
  • kultywowanie tradycji narodowych, religijnych, rodzinnych,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości,
  • kształtowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia,

2. Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.

  • kształtowanie postaw moralnych, obywatelskich i patriotycznych w oparciu
    o normy etyczne i przyjęty system wartości,
  • samorządność jako przygotowanie do właściwego pełnienia ról społecznych,
  • tworzenie życzliwej, serdecznej i rodzinnej atmosfery w szkole wzajemnego
    szacunku, tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów, nauczycieli i pracowników
    szkoły,
  • kształtowanie osobowości uczniów poprzez wskazywanie właściwych postaw
    wobec siebie i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych
    zachowań,
  • przygotowanie uczniów do życia w świecie poprzez ukazywanie różnych aspektów
    życia społecznego wraz z jego zagrożeniami,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
  • integrowanie zespołów klasowych,
  • kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów ze środowisk
    zdemoralizowanych,
  • kształtowanie właściwych postaw rodziców wobec dzieci.

3. Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do

funkcjonowania w środowisku.

  • Kształtowanie umiejętności przyswajania wiedzy.
  • Pogłębianie i poszerzanie wiadomości uczniów poprzez poznane technik efektywnego
    uczenia się.
  • Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
  • Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa i przyjaznego środowiska szkolnego.
  • Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci.
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z napięciem pojawiającym się w sytuacjach trudnych,
  • Przeciwdziałanie uzależnieniom, agresji i przemocy.
  • Kształtowanie postaw i nawyków bezpiecznego zachowania.
  • Upowszechnianie i promowanie norm właściwego zachowania.
  • Wyrabianie umiejętności właściwego rozpoznawania i reagowania w sytuacjach zagrożenia.
  • Wskazywanie konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.

IX. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH

Dyrektor

  • Dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
    o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole.
  • Zapewnia bezpieczne warunki na terenie szkoły.
  • Współpracuje z Samorządem Uczniowskim.
  • Stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej.
  • Czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego.
  • Ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, umożliwiać udział

w kursach pedagogicznych.

  • Nadaje „Order życzliwości” na wniosek społeczności szkolnej.


Nauczyciele

  • Powinni proponować uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole

i w mieście.

  • Mają obowiązek reagowania na przejawy u dzieci niedostosowania społecznego.
  • Wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania.
  • Udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów.
  • Kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji, atmosferze wolności sumienia
    i szacunku dla każdego człowieka.
  • Reagują i przeciwdziałają wszelkim formom agresji i wandalizmu.
  • Odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, w czasie wycieczek, wyjść itp.

Wychowawcy klas

  • Wychowawcy i pedagog szkolny prowadzą w różnych formach szkolenia rodziców.
  • Dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów, również nieakceptowanych.
  • Wspólnie z pedagogiem szkolnym zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej

i materialnej dla uczniów.

  • Sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności : tworzą warunki wspomagające ich rozwój i przygotowują do życia w rodzinie i w społeczeństwie.
  • Poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków.
  • Mają obowiązek kształtować właściwe stosunki między uczniami, opierając je na tolerancji
    i poszanowaniu godności osoby.
  • Uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości.
  • Kształtują umiejętność pracy w zespole, uczą demokratycznego podejmowania decyzji, elastyczności w zachowaniu.
  • Realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu wychowawczego szkoły.
  • Zapoznanie rodziców i uczniów z obowiązującymi w szkole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
  • Prowadzą  teczki wychowawcy klasy.
  • Prowadzą indywidualne karty informacyjne dla uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną oraz w zależności od potrzeb opracowują indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne.
  • Wyjaśniają i kształtują normy współżycia koleżeńskiego.
  • Zapobiegają problemom i zachowaniom problemowym wśród uczniów

Rodzice

  • Powinni zadbać o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów, proponować im pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w mieście.
  • Mają prawo do poznania zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie
    i szkole.
  • Przekazują dzieciom i egzekwują stosowanie ogólnie przyjętych norm kulturalnego

zachowania.

  • Wdrażają dzieci do poczucia obowiązku i odpowiedzialności za własne postępowanie
  • Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

    Rada Rodziców
  • Reprezentuje ogół rodziców szkoły oraz podejmuje działania wspierające proces wychowawczy szkoły.
  • Współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku, współuczestniczy
    w opracowaniu programu wychowawczego szkoły.
  • Pozyskuje i gromadzi środki finansowe w celu wspierania działalności szkoły.

    Samorząd Uczniowski
  • Reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec dyrekcji i grona pedagogicznego.
  • Inicjuje działania dotyczące życia uczniów.
  • Propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji.
  • Angażuje uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy i szkoły.
  • Dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję.
  • Wyraża za pośrednictwem swojego opiekuna opinię dotyczącą problemów społeczności uczniowskiej.


    X.            ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
  •        Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia  i wychowania dzieci.    Współpraca z rodzicami w zakresie działalności wychowawczej szkoły opiera się na:
  • Zapoznaniu rodziców z Programem Wychowawczym – Profilaktycznym Szkoły, zatwierdzaniu              w porozumieniu z Radą Pedagogiczną jego treści i wyrażaniu swoich opinii o nim.                  Opracowany Program Wychowawczo – Profilaktyczny został zatwierdzony przez Radę Rodziców uchwałą  dnia 28 września 2017 roku
  • Określaniu i współdecydowaniu o celach edukacyjnych szkoły (spotkania rodziców                                  z nauczycielami, spotkania Rady Rodziców z Dyrektorem Szkoły).
  • Współdziałaniu z nauczycielami i wychowawcami w realizacji zadań wychowawczych.
  • Pomocy rodzicom w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci poprzez pedagogizację, profilaktykę, reedukację i terapię pedagogiczną.
  • Współdecydowaniu o organizacji świąt, uroczystości, imprez szkolnych i klasowych.
  • Stworzeniu warunków do szczerych, życzliwych i rzeczowych kontaktów nauczycieli z rodzicami.
  • Umożliwianiu i ułatwianiu kontaktów rodziców z instytucjami i specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
  • Zaangażowaniu szkoły w organizowanie pomocy finansowej i materialnej rodzinom ubogim oraz profilaktycznej i terapeutycznej rodzinom patologicznym.
  • Podejmowaniu działań na rzecz pozyskiwania funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalaniu zasad użytkowania tych funduszy.
  • Organizowaniu działalności mającej na celu kształtowanie kultury pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym.
  • XI. ASPEKT WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY MONITORINGU SZKOLNEGO
  • Eliminowanie zjawisk zagrażających bezpieczeństwu uczniów.
  • Eliminowanie zachowań niepożądanych w życiu szkoły (kradzieże, dewastacje mienia szkoły, zastraszanie, przejawy agresji fizycznej wśród uczniów, używki). Ta forma obserwacji pozwala na ukierunkowanie pracy nauczycieli, doskonalenie tej pracy oraz wymusza współpracę z takimi organizacjami jak np. poradnie psychologiczno – pedagogiczne oraz wszelkie instytucje pracujące na rzecz rodziny.
  • Umacnianie wśród dzieci świadomości ponoszenia konsekwencji swojego postępowania, gdyż każdy przypadek naruszenia szkolnego regulaminu jest udokumentowany.
  • Monitoring umożliwia nagrywanie wszystkich wykroczeń, a nagrania bardzo często stają się jedynym dowodem – szczególnie w sytuacji źle pojętej solidarności lub w obawie o własne bezpieczeństwo.
  • Kamery na korytarzach skutecznie zapobiegają aktom wandalizmu. Prowadzi to do zaoszczędzenia znacznej ilości pieniędzy na remonty, co umożliwia wykorzystanie  tych środków na inne cele.
  • Właściwie zainstalowany monitoring w szkołach nie narusza prywatności uczniów, a jednocześnie zapewnia wysokie bezpieczeństwo.
  • W sytuacjach konfliktowych rodzice mają możliwość sprawdzenia nagrania z monitoringu.
  • XII. PROPOZYCJE  DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZOPROFILAKTYCZNYCH
  • W KLASACH  I – III