Koncepcja rozwoju


 

 

KONCEPCJA ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W ZELOWIE

            Koncepcja szkoły to zaplanowane działania w zakresie rozwoju i funkcjonowania szkoły.

Koncepcja pracy szkoły powstała w celu ustalenia kierunków działań
w zakresie organizacji i funkcjonowania oraz rozwoju Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki z oddziałami integracyjnymi w Zelowie.

Realizacja opracowanej koncepcji dopuszcza możliwość dokonywania w zmian, zmierzających do szybszego osiągnięcia założonego celu lub dostosowania się do nowych warunków i potrzeb klientów szkoły.

SPIS TREŚCI:
  1. WSTĘP.
  2. WIZJA SZKOŁY.
  3. MISJA SZKOŁY.
  4. WIZERUNEK ABSOLWENTA.
  5. OGÓLNE ZADANIA SZKOŁY OKREŚLANE W USTAWIE O SYSTEMIE OŚWIATY.
  6. ZADANIA DO REALIZACJI.
  7. EFEKTY, KTÓRE PRAGNIEMY OSIĄGNĄĆ. NORMY, KTÓRYM MUSIMY SPROSTAĆ.

I.  WSTĘP

            Podstawową powinnością szkoły jest zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego harmonijnego rozwoju. Należy przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady demokracji, sprawiedliwości, tolerancji, solidarności i wolności. Przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu publicznym, rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw prospołecznych. O takich zasadach czytamy we wstępie do ustawy 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

II. WIZJA SZKOŁY

            Główne zadania szkoły to nauczanie i wychowanie. W szkole  dążymy do wychowania uczniów na świadomych i pełnoprawnych  członków społeczności lokalnej  oraz obywateli kraju. Uczymy ich kochać, szanować, żyć kulturą i tradycjami narodu polskiego. Jednocześnie stwarzamy w szkole atmosferę tolerancji i otwartości wobec innych narodów i ras. Wychowujemy uczniów, którzy w przyszłości wykażą się wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do funkcjonowania na kolejnych etapach edukacyjnych i w życiu dorosłym.  Szkoła ma wspierać rodzinę w procesie wychowania i nauczania poprzez stwarzanie uczniom optymalnych warunków do ich prawidłowego i wszechstronnego rozwoju oraz ściśle współpracować z bliższym i dalszym otoczeniem działając dla dobra społeczności szkolnej, lokalnej oraz społeczeństwa polskiego.  W szkole centralne miejsce zajmuje uczeń. Proces nauczania jest jednak niemożliwy bez nauczyciela, którego rola jest absolutnie podstawowa. Wszystkie działania wychowawcze opierają się na współpracy między trzema głównymi podmiotami wychowania: szkołą, domem rodzinnym i samym wychowankiem.

Współdziałanie nauczyciela z grupą wychowanków i jego relacje z indywidualnymi uczniami decydują o jakości procesu nauczania.

Ciągła reforma oświaty stawia przed szkołą nowe zadania, dlatego wszystkie działania organizacyjne i prawne zmierzają  do tworzenia szkoły jako placówki bezpiecznej, atrakcyjnej programowo oraz przyjaznej uczniowi. Głównymi założeniami koncepcji jest opracowanie nowych i kontynuowanie istniejących już sprawdzonych kierunków rozwoju. 

            Szkoła dba o jakość kształcenia i wychowania poprzez:

respektowanie standardów krajowych, lokalnych oraz potrzeb edukacyjnych środowiska,

przewagę aktywnych metod nauczania w realizacji programów, ewaluację pracy szkoły we wszystkich obszarach działania, wdrażanie uczniów, nauczycieli i kierownictwa do samooceny, umożliwienie uczniom niepełnosprawnym fizycznie i intelektualnie nauki i rozwoju w serdecznej i życzliwej atmosferze.

III.  MISJA SZKOŁY

 Wychowanie w naszej szkole ma charakter :

  • Integralny – obejmuje wszystkie sfery osoby ucznia,
  • Personalistyczny – stawia w centrum osobę ucznia
  • Indywidualny – uwzględnia psychiczne możliwości ucznia.
  • Społeczność szkolna czci święta narodowe. Organizuje obchody ważnych wydarzeń historii narodu i regionu oraz uczestniczy w uroczystościach organizowanych w naszym środowisku.
  • W codziennym życiu w szkole i poza nią oddajemy cześć i szacunek symbolom narodowym.
  • Szkoła przez działalność wychowawczo – dydaktyczną i dobrą współpracę
    z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym wspomaga wszechstronny rozwój ucznia poprzez :
  • – rozbudzenie jego ciekawości poznawczej,
  • – inspirowanie do wyrażania własnych myśli i przeżyć,
  • uczenie samodzielności w podejmowaniu i rozwiązywaniu zadań,
  • pobudzanie do ciągłego uczenia się i samorozwoju,
  • kształtowanie indywidualnych zdolności twórczych,
  • uwrażliwianie na piękno, dobro i prawdę,
  • kształcenie postaw tolerancji i akceptacji wobec uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych,
  • postępowanie według ustalonych zasad, norm społeczno – obyczajowych
    i postanowień zawartych w Statucie Szkoły i regulaminach wewnątrzszkolnych.
  • Dyrektor nauczyciele, wychowawcy, pracownicy szkoły, uczniowie starają się stworzyć dobrą, przyjazną atmosferę, okazują sobie szacunek.

IV. WIZERUNEK ABSOLWENTA

  1. Posiada podstawową wiedzę i umiejętności niezbędne do dalszej edukacji i prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
  2. Jest tolerancyjny i potrafi współpracować w grupie.
  3. Jest aktywny, twórczy, potrafi zaprezentować swoje zdanie, szanując tych, którzy mają     odmienne zdanie. Rozwija swoje zainteresowania.
  4. Z szacunkiem odnosi się do innych ludzi i szanuje ich pracę.
  5. Kształci swą osobowość rozwiązując swoją pasje i zainteresowania.
  6. Jest wrażliwy na piękno przyrody, zna i stosuje działania proekologiczne.
  7. Dba o własne zdrowie, kondycję fizyczną i psychiczną.
  8. Akceptuje siebie mając świadomość swoich mocnych i słabych stron.
  9. Ma świadomość swojej tożsamości narodowej i regionalnej.
  10. Jest punktualny, dotrzymuje terminów, szanuje czas swój i innych.
  11. Wyróżnia się wysoką kulturą osobistą, w swoim zachowaniu stosuje ogólnie przyjęty system wartości.
  12. Zna swoje prawa i respektuje prawa innych.
  13. Jest odpowiedzialny, podejmuje działania i przewiduje ich konsekwencje.
  14. Jest uczciwy, prawdomówny i stosuje zasady dobrego zachowania.
  15. Potrafi korzystać z różnych źródeł informacji.
  16. Jest przygotowany do samodzielnego korzystania z osiągnięć techniki.

V. OGÓLNE ZADANIA SZKOŁY OKREŚLANE W USTAWIE O SYSTEMIE OŚWIATY:

Stwarzanie warunków do zdobywania wiedzy i umiejętności umożliwiających:

  •  funkcjonowanie w społeczeństwie z pożytkiem dla siebie, narodu i państwa,
  •  przekazywanie uczniom podstawowych wartości moralnych oraz dziedzictwa kulturowego,
  • uzyskanie świadectwa ukończenia szkoły.

Rozbudzenie ciekawości poznawczej i rozwijanie umiejętności samokształcenia
w ciągu całego życia przez ukazywanie sposobów realizacji potencjalnych możliwości istniejących w człowieku. Dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwości korzystania z poradni specjalistycznej. Opieka nad uczniami szczególnie uzdolnionymi dostosowana odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły. Upowszechnienie wiedzy ekologicznej wśród dzieci i młodzieży oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska.   Zorganizowanie  różnorodnych  zajęć dodatkowych  i  wyrównawczych  mających  na     celu podnoszenie efektów kształcenia i wyników sprawdzianów zewnętrznych. Systematyczne badanie i analizowanie efektów kształcenia i osiągnięć uczniów.

VI.  ZADANIA DO REALIZACJI

Zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z obowiązującym prawem. Głównym celem będzie ciągłe podnoszenie jakości nauczania oraz poziomu pracy szkoły. Zamierzone cele  osiągniemy poprzez różnorodne działania: 

  • badanie osiągnięć uczniów i wyników pracy nauczycieli wykorzystując  analizę wyników testów, sprawdzianów, udziału w konkursach i zawodach oraz włączanie uczniów w realizację projektów edukacyjnych,
  • dostosowywanie treści programowych i sposobów ich realizacji do możliwości uczniów poprzez współpracę zespołów przedmiotowych i między przedmiotowych nauczycieli, współpracę z rodzicami, współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz innymi instytucjami,
  • tworzeniem warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wartościowego spędzania czasu wolnego poprzez zapewnienie ciekawych zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych takich jak: kółka przedmiotowe, zajęcia umuzykalniające, plastyczne, teatralne, sportowo – rekreacyjne, organizację zajęć podczas ferii zimowych i wakacji,
  • ze względu na to że placówka jest szkołą o charakterze integracyjnym zapewnienie kontynuacji pracy z uczniami niepełnosprawnymi, dalsze tworzenie klas integracyjnych,
  • kontynuowanie i tworzenie w ramach potrzeb nowych zespołów zadaniowych odpowiedzialnych za różne obszary działalności placówki,
  • publikowanie dokumentacji szkolnej oraz aktualnych informacji z życia szkoły na szkolnej stronie internetowej,
  • włączanie rodziców oraz całej społeczności szkolnej do działań na rzecz rozwoju życia kulturalnego w szkole oraz w środowisku lokalnym a także wychowania młodego człowieka,
  • organizowanie form współzawodnictwa szkolnego i międzyszkolnego poprzez konkursy, quizy, turnieje co wpływa na integrację środowiska oraz kształtowanie charakteru uczniów, reprezentowanie szkoły na zewnątrz poprzez uczestnictwo w przeglądach twórczości uczniowskiej, konkursach, zawodach, imprezach artystycznych,
  • w dalszym ciągu prowadzić działania w celu rozwoju oferty edukacyjnej, poprzez zdobywanie środków na tworzenie i realizację projektów edukacyjnych dla uczniów od stowarzyszeń i fundacji oświatowych, organizacji pozarządowych, ministerstwa, pozyskiwanie środków unijnych.
  • podejmowanie działań innowacyjnych,
  • kontynuacja realizowanych projektów Ministerstwa Sportu np. „Powszechnej nauki pływania”, czy „Multisport”,
  • dalsze przygotowanie szkoły na przyjęcie dzieci pięcioletnich i sześcioletnich,
  • podejmowanie działań pozwalających na rozwój szkoły w środowisku lokalnym poprzez współpracę z rodzicami, z władzami samorządowymi i edukacyjnymi, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, organizacjami pozarządowymi, Domem Kultury oraz Biblioteką Publiczną w Zelowie,  policją, strażą pożarną, MOPS. Ponadto z Biblioteką Publiczną Bełchatowie i w Łasku, starostwem powiatowym, strażą miejską w Bełchatowie,  Łódzki Oddziałem Polskiego Koła Origami, Wyższymi Uczelniami w Łodzi i Wrocławiu,
  • nadal rozwijać atmosferę akceptacji i tolerancji dla niepełnosprawności oraz kontynuować współpracę ze szkołami integracyjnymi, SPON w Zelowie i innymi organizacjami, fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych,
  • kontynuowanie tradycji szkoły (ważny aspekt wychowawczy), które pozwalają integrować środowisko lokalne, mieszkańców Zelowa, uczniów niepełnosprawnych. Przygotowywać i organizować: „Dni Integracji” podczas których uczniowie wręczają „Order Przyjaciela Integracji” nauczycielom, działaczom, czy samorządowcom, pracującym na rzecz integracji środowiska osób niepełnosprawnych,
  • podejmować działania prozdrowotne i profilaktyczne poprzez udział w różnorodnych programach takich jak „Nie pal przy mnie proszę”, „Szkoła bez przemocy”, „Klub Bezpiecznego Puchatka”, „Trzymaj formę”, „Klub Szkół Unicef”, zabieganie o możliwość prowadzenia zajęć w hali sportowej i obiektach sportowych na terenie gminy,
  • współpraca z nauczycielami, uczniami innych szkół i organizacji młodzieżowych takich jak: kluby wolontariatu, harcerstwo, uczniowskie kluby sportowe itp.,
  • zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły. Zadbać o to, by budynek i teren szkoły były zawsze bezpieczne dla przebywających uczniów i nauczycieli a praca w szkole była organizowana zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny. Zapewnić uczniom bezpieczeństwo podczas zajęć szkolnych, przerw, wyjść i wyjazdów poza teren szkoły,
  • motywowanie pracowników do stałego rozwoju, wyzwalanie aktywności zawodowej poprzez inspirowanie do twórczych i nowatorskich działań edukacyjnych, tworzenie warunków do samorealizacji, otoczenie szczególną opieką nauczycieli początkujących w zawodzie,
  • kształtowanie właściwych relacji między szkołą a rodzicami,
  • ocenianie nauczycieli przy pomocy wszystkich form i narzędzi nadzoru pedagogicznego,
  • tworzenie bezpiecznej i życzliwej atmosfery pracy,
  • tworzenie warunków do pracy – doskonalenie bazy, uzupełnianie  i modyfikowanie środków dydaktycznych,
  • promowanie i stosowanie metod aktywnych w pracy Rady Pedagogicznej, uczniów  oraz w miarę możliwości rodziców,
  • nawiązanie współpracy z różnego rodzaju instytucjami, stowarzyszeniami, organizacjami, które mogą wspomóc szkołę w wypełnianiu funkcji dydaktyczno-wychowawczej,
  • nawiązanie współpracy z Wojewódzkim Szkolnym Klubem Sportowym  (Animator Dzieci i Młodzieży),
  • kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym,
  • ciągłe doskonalenie zawodowe i rozwój osobisty,
  • tworzenie szkoły przyjaznej i bliskiej uczniowi,
  • stawianie  racjonalnych wymagań oraz oczekiwań wobec siebie i innych,
  • podnoszenie prestiżu szkoły,
  • realizacja podstawowych zadań dyrektora wynikających z przepisów ustawy o systemie oświaty i Karty Nauczyciela.
Lp.ZadanieOdpowiedzialni
 Tworzenie programów doskonalących i budowanie systemowych rozwiązań w zakresie uzyskiwania dobrego poziomu osiągnięć edukacyjnych uczniów.zespół ds. programów doskonalących
 Przeprowadzanie analiz i modyfikacji działań mających na celu zaspokojenie potrzeb edukacyjnych uczniów.zespoły problemowe
 Prezentacja osiągnięć szkoły w środowisku lokalnym.zespół ds. promocji
 Pozyskiwanie sojuszników wspierających działalność szkoły.wszyscy nauczyciele
 Realizowanie przez nauczycieli działań innowacyjnych.zainteresowani nauczyciele
 Wdrażanie dzieci sześcioletnich w zakresie realizacji obowiązków pierwszoklasisty.nauczyciele klas pierwszych
 Analiza funkcjonujących w szkole regulaminów oraz ich modyfikacja zgodnie z potrzebami.Zespoły problemowe
 Podejmowanie działań nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego.WDN, zainteresowani nauczyciele
 Zakup pomocy dydaktycznych i wyposażenia szkoły.dyrektor
 Współpraca z organizacjami wspomagającymi szkołę w działaniach wychowawczych.nauczyciele, pedagog
 Organizowanie pomocy psychologicznej dla uczniów i rodzin potrzebujących.wychowawcy
i pedagog
 Doskonalenie sprawności przebiegu informacji.wszyscy nauczyciele
 Zorganizowanie ciekawej oferty zajęć pozalekcyjnych zgodnie
z potrzebami uczniów.
nauczyciele
i dyrektor
 Zapewnienie uczniom równego dostępu do zajęć dodatkowych zgodnie z ich zainteresowaniami.dyrektor
i wicedyrektor
 Doskonalenie systemu w zakresie przestrzegania praw
i obowiązków uczniów.
wychowawcy, pedagog
i rzecznik praw ucznia
 Zapewnienie opieki świetlicowej uczniom, którzy tego potrzebują. Dostosowanie czasu pracy świetlicy szkolnej.wychowawcy świetlicy
 Przeprowadzenie analizy programu wychowawczego szkoły
i wprowadzenie potrzebnych zmian.
zespół ds. programu wychowawczego
 Udział w ogólnopolskich akcjach dla szkół przygotowanych przez organizacje pozarządowe.SU
 Organizowanie konkursów szkolnych, umożliwiających wszechstronny rozwój uczniów.zespoły problemowe
 Udział uczniów w konkursach i imprezach pozaszkolnych.nauczyciele poszczególnych przedmiotów
 Organizowanie imprez okolicznościowych np. Dzień Babci, Święto Rodziny itp.wychowawcy
 Realizacja zadań wynikających z działań zaplanowanych
w projekcie „Działaj lokalnie” – zgłoszenie w ramach kolejnych edycji
nauczyciele odpowiedzialni za realizację projektu
 Przygotowywanie szkolnych świąt i uroczystości zgodnie z kalendarzem imprez np. Święto Patrona Szkoły, Szkolny Festiwal Nauki itp.zainteresowani nauczyciele
 Udzielanie  pomocy psychologiczno – pedagicznej oraz indywidualizacja pracy z uczniem.Dyrektor wszyscy nauczyciele
 Podejmowanie działań promujących szkołę w środowisku lokalnym poprzez wydanie kolejnych edycji Kalendarza Szkolnego oraz pikników origami dla dzieci z zelowskich zerówek i przedszkoli.  zespół ds. promocji, rozwoju szkoły oraz lider WDN

VII. EFEKTY, KTÓRE PRAGNIEMY OSIĄGNĄĆ.

NORMY, KTÓRYM MUSIMY SPROSTAĆ:

  1. Warunki bazowe pozwalają na pełną realizację oferty edukacyjnej.
  2. Kadra pedagogiczna jest dobrze przygotowana, mimo to stale się doskonali swoje umiejętności, pogłębia swoją wiedzę, dzieli się doświadczeniem zawodowym.
  3. Stosowane metody pracy i przyjęte programy nauczania gwarantują rzetelne przygotowanie ucznia do dalszej edukacji.
  4. Dobrze układa się współpraca z rodzicami.
  5. W szkole panuje klimat pełnej akceptacji i tolerancji dla „inności”.
  6. Szczególną opieką objęci są uczniowie niepełnosprawni.
  7. Pracownicy szkoły kierują się życzliwością i otwartością, indywidualnie podchodzą do uczniów, troszczą się o ich bezpieczeństwo, zapewniają przyjazną atmosferę.
  8. Szkoła stwarza warunki bazowe i metodyczne do podjęcia nauki w szkole przez dzieci pięcioletnie.
  9. Uczniowie bardziej sprawni, czy uzdolnieni otaczają opieką i pomagają dzieciom niepełnosprawnym, słabszym fizycznie, pokrzywdzonym przez chorobę i mającym trudności w nauce.
  10. Wszyscy dbają o zachowanie form grzecznościowych, kulturę słowa, nie używają wulgaryzmów.
  11. Wszyscy nauczyciele troszczą się o rozwój fizyczny ucznia i jego zdrowie, uczą go szacunku do własnego ciała, by bronił się przed zagrożeniami niszczącymi zdrowie.
  12. Wszyscy tworzą klimat współpracy i wzajemnego wspierania się na płaszczyźnie Rodzice – Uczeń – Nauczyciel.
  13. Wychowawcy obejmują opieką dzieci pochodzące z rodzino niskim statusie materialnym, z rodzin patologicznych, potrzebujących pomocy (dożywianie, pomoc w zakupie podręczników, pomoc materialna, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, pedagogizacja rodziców, objęcie opieką przez świetlicę szkolną, współpraca z świetlicą środowiskową).
  14. Nauczyciele rozwijają turystykę, organizują wycieczki krajoznawcze w celu poznania przyrody, zabytków kultury, okolicy, regionu, kraju.
  15. Uczymy poszanowania i troski o środowisko naturalne.
  16. Nauczyciele organizują zajęcia pozalekcyjne: koła przedmiotowe, koła zainteresowań, zajęcia rekreacyjno- sportowe, zajęcia specjalistyczne, dydaktyczno – wyrównawcze oraz inne zajęcia pozalekcyjne.
  17. Uczniowie uczą się samodzielności, samorządności i odpowiedzialności za szkołę, pracując w Samorządzie Uczniowskim oraz w organizacjach uczniowskich działających w szkole.

……………………………..

Dyrektor szkoły

……………..……………………………..

   Przewodniczący Rady Rodziców

……………………………..

Przewodniczący SU