21 lutego obchodzimy ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Święto to ma na celu podkreślenie różnorodności językowej świata oraz zwrócenie uwagi na języki zagrożone i powoli ginące. To również data, która ma przypomnieć, że chroniąc język ojczysty – dbamy o tożsamość kulturową. Język polski – obok chińskiego, węgierskiego i fińskiego – to jeden z najtrudniejszych  do nauki języków świata. Sprawia to skomplikowana gramatyka z mnóstwem wyjątków oraz szeleszczące zgłoski. Tym bardziej szanujmy polszczyznę i posługujmy się nią poprawnie, bo to zaszczyt mówić i pisać bezbłędnie w tak trudnym i pięknym języku.
     Z tej okazji przygotowaliśmy dla uczniów szereg zadań językowych.  Na poniedziałkowych lekcjach  mogli przekonać się, jaką wiedzę posiadają w zakresie poprawności językowej, sprawdzić, czy są dobrymi znawcami polszczyzny, poznać krótką historię ustanowionego święta,  a także spróbować sił w sztuce pięknej wymowy.  Oto jeden z łamańców językowych, z jakim musieli się zmierzyć uczniowie:

TRZNADLE
W krzakach rzekł do trznadla trznadel:
– Możesz mi pożyczyć szpadel?
Muszę nim przetrzebić chaszcze,
bo w nich straszą straszne paszcze.

Odrzekł na to drugi trznadel:
– Niepotrzebny, trznadlu, szpadel!
Gdy wytrzeszczysz oczy w chaszczach,
z krzykiem pierzchnie każda paszcza!